الجمهورية اللبنانية
آخر الأخبار
المديرية العامة للطيران المدني
اعادة اقلاع موقع المديرية

شروط اعتماد الفحص السريع لكورونا

circular-2022-02-2

بيان بشأن الطائرة اليونانية

بيان بشأن الطائرة اليونانية

dgca-announce1

إلحاقاً بما أورده معالي وزير الأشغال العامة والنقل الدكتور علي حميه بتاريخ 15/01/2021 بشأن ما أثير حول الطائرة اليونانية التابعة لشركة Aegean والتي هبطت في مطار رفيق الحريري الدولي – بيروت بتاريخ 10/01/2021 ، صدر عن المديرية العامة للطيران المدني البيان التالي:

 

ورد إلى المديرية العامة للطيران المدني بريد إلكتروني من منظمة WAF (World Aviation Forum) الأميركية المعتمدة من قبل شركات الطيران ومنظمات الطيران العالمية، يتضمن تقريرا مفصّلا من ثمانية فقرات ويعرض تحليلا علميا لطبيعة الضرر الذي أصاب الطائرة اليونانية. وقد خلص التقرير إلى أن طبيعة الضرر تتطابق مع الأضرار التي يمكن ان تنتج عن إرتطام الطائرة بمعدات ثقيلة مخصصة للخدمات الأرضية (Ground handling Equipment)، أو بالجسر المخصص لعبور الركاب من وإلى الطائرة. واستبعد التقرير في فقرته الثامنة أن يكون الاصطدام قد حصل عند الجسر المخصص لوقوف الطائرة في مطار رفيق الحريري الدولي- بيروت، وذلك لعدم وجود أطراف حادّة في هذا الجسر.

كما أوصى التقرير، في فقرته السابعة، أن تقوم المديرية العامة للطيران المدني اللبناني بمراسلة سلطات الطيران المدني اليونانية والطلب إليها مراجعة مكان وقوف الطائرة في مطار أثينا قبل قدومها إلى بيروت،

وعليه، فإن المديرية العامة للطيران المدني تضع هذه الحقائق أمام الرأي العام وتنشر تقرير المنظمة، متمنية على وسائل الإعلام ومواقع التواصل الاجتماعي توخي الدقة قبل نشر أي خبر يتعلق بمطار رفيق الحريري الدولي – بيروت، حرصا على سمعة لبنان وبوابته الى العالم في هذا الوقت العصيب الذي يمر به وطننا.

وهذا النص التقرير:

 

On 17 Jan 2022, at 8:38 AM, Jalal D. Haidar wrote:

I refer to your e.mail dated 15th January 2022, Subject: Agean A320 (Agean Airlines Airbus A320 Aircraft) regarding a hole found by ground staff at Rafic B. Hariri International Airport below the first left cockpit window in the aircraft fuselage. 

Further to my initial reply dated 15th January, the findings below provide further scientific analysis of the nature of the damage in the aircraft fuselage. 

Summary of Findings Based on the Graphic Images you Provided --

  1. The image, shape, dimensions, and radius of the hole - rip are not consistent with a hole caused by a firearm

2.The absence of gunshot residue in the vicinity of the hole (GSR). GSR consists of unburned or partially burned gunpowder particles, soot, nitrate, and or nitrites from the combustion of the powder, particles of oxides of lead, antimony, and barium as well as particles of a bullet and should be visible at the point of contact by a firearm projectile. One of the best standards for gunshot residue analysis is an examination using a scanning electron microscope with an energy dispersive X-ray spectrometer (SEM-EDX). The examination confirms the presence of the primer mixture, known as characteristic gunshot residue. Again, the hole in the aircraft does not indicate the presence of the above.

3.If the hole in the fuselage was the result of a firearm projectile, the size and location of the rip-hole as seen below the cockpit window should lead to the discovery of further damage and final resting location, and therefore, the recovery of the actual projectile from the aircraft.  

4.The image of the hole-rip in the fuselage is more consistent with a rip in the aircraft's skin illustrates an impact that may have been caused by a heavy object that docked against the aircraft. Furthermore, the dimension and shape of the hole indicate that whatever the object was, it came into contact with the aircraft more than once. This explains the uneven rip-shaped damage that is nearly impossible to be caused by a firearm projectile unless the damage was caused by shrapnel from an explosive device that is also impossible given the events that led to the discovery of this damage. 

  1. A hole caused by a firearm projectile could have not resulted in a nonprojectile-shaped penetration of the skin of the
  2. Based on further material examination of the graphic images you provided, we are fairly certain that the shape of the rip-hole in the fuselage is consistent with damages caused by ground handling equipment when passenger aircraft are parked on hardstand parking positions on airport tarmacs, or by an operator of a jetway (jet bridge - jetty). Not only the shape and dimensions of the rip-hole in this Airbus A320 are consistent with ground handling equipment, but such incidents are quite common in aircraft

7.If the Lebanese authorities wish to pursue this matter further, It is advisable that the Director-General of Civil Aviation communicates with his Greek counterpart to investigate the ground handling environment of the aircraft at the point of origin prior to the aircraft arrival in Beirut. Emphasis should be placed on the operator/s of the gate jetway or aircraft stairs that served the aircraft prior to its departure to Beirut. 

8.The jetway image used on the aircraft does not seem to have any sharp objects that could have caused the damage to the aircraft. 

 

Please feel free to reach out to me if I can be of any further assistance. 

 

Best regards, 

 

Jalal D. Haidar 

Managing Director & Acting CEO

World Aviation Forum

1717 Pennsylvania Avenue NW

Washington D.C 20006

 

باك ديوتي فري ملتزم مؤقت في مزايدة السوق الحرة

باك ديوتي فري ملتزم مؤقت في مزايدة السوق الحرة

pac-duty-free-decisions-960

زيارة لوفد من الشرطة الفيدرالية الالمانية

وفد إلماني يزور المطار ويبحث في تعزيز التعاون المشترك في مجال أمن الطيران

gfp-visit-1

في اطار تعزيز التعاون المشترك بين لبنان وألمانيا، ولا سيما في مجال أمن المطارات، زار وفد من الشرطة الفيدرالية الألمانية مطار رفيق الحريري الدولي بيروت، وعقد سلسة لقاءات استهلها باجتماع موسع في المديرية العامة للطيران المدني، مع مدير عام الطيران المدني المهندس فادي الحسن وحضور قادة الاجهزة الامنية المختلفة العاملة في المطار، بالاضافة الى رئيس مصلحة جمارك المطار.

 

gfp-visit-2

 

الاجتماع استمر قرابة اربع ساعات، بحث فيها المجتمعون الاجراءات الأمنية في مطار رفيق الحريري الدولي، حيث قدم مدير عام الطيران المدني المهندس الحسن شرحا مفصلا عن مسار المسافر وحقائبه في الوصول والمغادرة، وعمل نقاط التفتيش، ودقة تجهيزات المسح، وأماكن كاميرات المراقبة وغيرها من التفاصيل المرتبطة بعمل وامن المطار، فيما استفاض كل جهاز امني في شرح آلية عمله والبروتوكولات المعتمدة من قبله والمراعية للمعايير الدولية لأمن الطيران المدني.

 

gfp-visit-3

 

ثم جال الوفد داخل المطار واطلع عن كثب على كل الاجراءات الأمنية المتبعة، واختتم يومه بزيارة الى مركز تعزير تدريب امن المطار (CERSA).